
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 516 |
تعداد مقالات | 4,492 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,372,031 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,070,722 |
اسلام و مسئله شرّ: بررسی مختصر کتابشناسی آثار اصلی موجود به زبان انگلیسی | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
مقاله 12، دوره 23، شماره 1 - شماره پیاپی 45، فروردین 1404، صفحه 171-179 اصل مقاله (822.52 K) | ||
نوع مقاله: کوتاه | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/prr.2025.247947.1989 | ||
نویسنده | ||
سعیده میرصدری* | ||
پژوهشگر پسادکتری، دانشکده الهیات کاتولیک، دانشگاه بن، بن، آلمان | ||
چکیده | ||
فجایع انسانی حاصل از جنگ جهانی دوم و همچنین تجربۀ کشتارهای دستهجمعی یهودیان که پس از دوران حاکمیت عقل روشنگری و ارزشهای شکلگرفته از آن رخ داده بود، به پرسشهای وجودی و فلسفی بسیاری انجامید که منجر به شکلگیری گفتمان شر در سنت فلسفی و الهیاتی غرب گردید. در این فضا، فلاسفه ملحد در معقولیت خداباوری سنتی و دیدگاه آن نسبت به مسئلۀ شرّ تردید نمودند. همچنین جریانهای ضدتئودیسه نیز شکل گرفتند که هر گونه تلاش برای توجیه شرور را شرمآور و غیراخلاقی میخواندند. در این پسزمینه، متکلمان یهودی و مسیحی و فلاسفه دینباور به بازخوانی سنت دینیشان و ارائه پاسخهایی با تابآوری بیشتر در خصوص مسئله شرّ روی آوردند. اما در جهان اسلام متفکران مسلمان علاقه چندانی به این بازخوانی نشان ندادند. در این مقاله مختصر، با بررسی کتبی که به زبان انگلیسی در زمینه اسلام و مسئله شرّ در دوره معاصر نگاشته شده، نشان داده میشود که این آثار معدود نیز غالباً به واگویی همان پاسخهای کلاسیک و سنتی پرداختهاند و یا این که گفتمان شرّ را دغدغهای غربی یا بیگانه قلمداد کردهاند. از این رو به نظر میرسد که الهیات اسلامی همچنان نیازمند پرداختن جدیتر به وجه وجودی و انسانی شرّ و ارائه پاسخهای عملی بدان است. | ||
کلیدواژهها | ||
اسلام؛ مسئله شر؛ جهان معاصر؛ کتابشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Islam and the Problem of Evil: A Bibliographic Survey of English-Language Scholarship | ||
نویسندگان [English] | ||
Saida Mirsadri | ||
Post-doc Research Fellow, Faculty of Catholic Theology, University of Bonn, Bonn, Germany | ||
چکیده [English] | ||
The human catastrophes of World War II, along with the experience of the Holocaust—occurring after the dominance of Enlightenment rationality and its associated values—gave rise to profound existential and philosophical questions. These inquiries led to the emergence of a robust discourse on evil within the Western philosophical and theological traditions. In this context, atheistic philosophers questioned the rationality of traditional theism and its approach to the problem of evil. Additionally, anti-theodicy movements emerged, condemning any attempt to justify evils as shameful and morally indefensible. Against this backdrop, Jewish and Christian theologians, along with theistic philosophers, engaged in a reevaluation of their religious traditions, offering more resilient responses to the problem of evil. However, in the Islamic world, scholars have shown relatively little interest in such a reexamination. This paper provides a brief survey of contemporary works on Islam and the problem of evil, demonstrating that the few existing studies often reiterate classical and traditional responses or dismiss the discourse on evil as a Western and foreign concern. The conclusion drawn from this analysis is that Islamic theology still needs to address the existential and human dimensions of evil and to offer practical responses to this enduring challenge. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Islam, problem of evil, contemporary world, bibliography | ||
مراجع | ||
Abu-Rabi, Ibrahim M. 2010. Theodicy and Justice in Modern Islamic Thought: The Case of Said Nursi. Aldershot: Ashgate Publishing. Adorno, Theodor W. 2015. Prismen: Kulturkritik und Gesellschaf. München: Deutscher Taschenbuch Verlag. Chowdhury, Safaruk. 2021. Islamic Theology and the Problem of Evil. Cairo: The American University in Cairo Press. Faruque, Muhammad U, & Mohammed Rustom. 2023. From the Divine to the Human: Contemporary Islamic Thinkers on Evil, Suffering, and the Global Pandemic. London and New York: Routledge. Hasan, Abla. 2022. On Pain and Suffering: A Qur'anic Perspective, Lanham, Boulder. New York, London: Lexington Books. Heemskerk, Margaretha T. 2000. Suffering in Mu’tazilite Theology: ‘Abd al-Jabbar’s Teaching on Pain and Divine Justice. Leiden: Brill. Inati, Shams C. 2000. The Problem of Evil: Ibn Sina’s Theodicy. Albany: State University of New York Press. Jackson, Sherman A. 2009. Islam and the Problem of Black Suffering. New York: Oxford University Press. Jones, William R. 1973. Is God a White Racist? A Preamble to Black Theology. Boston: Beacon Press. Nasr, Seyyed Hossein. 2023. "Remarks on Evil, Suffering, and the Global Pandemic". In From the Divine to the Human: Contemporary Islamic Thinkers on Evil, Suffering, and the Global Pandemic, edited by Muhammad U. Faruque and Mohammed Rustom. New York: Routledge. Ormsby, Eric Linn. 1984. Theodicy in Islamic Thought: The Dispute Over Al-Ghazali’s Best of All Possible Worlds. Princeton, New Jersey: Princeton University Press. Ozkan, Y. Tubanur. 2015. A Muslim Response to Evil: Said Nursi on Theodicy. New York: Routledge. Rouzati, Nasrin. 2015. Trial and Tribulation in the Qur’an: A Mystical Theodicy. Berlin: De Gruyter. Altizer, Thomas J. J., & William Hamilton. 1966. Radical Theology and the Death of God. Indianapolis: Bobbs-Merrill. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 154 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 150 |