
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 513 |
تعداد مقالات | 4,443 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,475,812 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,499,207 |
مبانی زیباییشناختی حیات طیبه در قرآن و دلالتهای تربیتی آن (با تأکید بر سواد زیباییشناختی دانشجومعلمان) | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2025.246593.1805 | ||
نویسندگان | ||
علی محمد کیقبادی* 1؛ محسن فرمهینی فراهانی2؛ مهدی سبحانی نژاد3 | ||
1مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران. | ||
2استادگروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش، با هدف بررسی مبانی زیباییشناختی حیات طیبه در قرآن و استخراج دلالتهای تربیتی آن با تأکید بر سوادِ زیباییشناختیِ دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش پژوهش از منظر هدف، بنیادی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی- تحلیلی است. از روش اسنادی و فیشبرداری از منابع اسلامی و فلسفی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مبانی مستخرج از زیباییشناسی حیات طیبه عبارتند از: خاستگاه جمال، زیبایی مطلق است، انسان مظهر جمال الهی و رونوشتی از زیبایی مطلق است، زیبایی در قرآن گستردگی، جامعیت و تنوع دارد، زیبایی، غایت کمال انسانی و امری فطری در انسان است، زیبایی در قرآن چند جنبه ای است، زیبایی شامل عین و ذهن است، زیبایی هم نسبی و هم مطلق است. همچنین دلالتهای تربیتی به دست آمده از مبانی، درباره هدف غایی، رسیدن به زیبایی مطلق است. نتایج نشان داد که اهداف واسطهای عبارتند از: تعمیق شناخت نسبت به زیبایی مطلق، آموزش مهارتهای لازم برای پرورش زیبایی، آشنایی با تنوع مفهوم زیبایی در قرآن، تربیت حسّ زیباییشناختی، تربیت ذوق هنری متعالی، آموزش مبانی نظری زیباییشناختی، پرورشِ تفکر انتقادی. همچنین یافتهها در زمینه اشارات تربیتی کسب شده از مبانی در مورد اصول تربیتی عبارتند از: اصل تربیتِ حسّ زیباییشناختی، اصل تربیت براساس فطرت، اصل اُنس با قرآن، اصل ایجاد محیطی زیبا، اصل تنوع، اصل تعادل و تناسب، اصل پرورش خلاقیت. با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که با مهیا کردن زمینه برای سوق دادن دانشجومعلمان به سوی اسماء الحسنی الهی و با کاربرد اهداف و اصول مستخرج از مبانی زیبایی شناختی حیات طیبه ، میتوان به تربیتی جامع، متعادل برای دانشجومعلمان و ارتقای سواد زیباییشناختی در جامعه دست یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
حیات طیبه؛ قرآن کریم؛ سواد زیباییشناختی؛ دانشجومعلمان؛ دلالت های تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Aesthetic Foundations of the Good Life in the Quran and Its Educational Implications (with an Emphasis on the Aesthetic Literacy of Student Teachers). | ||
نویسندگان [English] | ||
alimohammad keyghobadi1؛ Mohsen farmahini farahani2؛ Mahdi Sobhaninejat3 | ||
1Instructor of the Educational Sciences Department of Farhangian University of Tehran، Iran | ||
2Professor, Department of Philosophy of Education, Shahed University, Tehran | ||
3Associate Professor, Department of Philosophy of Education, Shahed University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research was carried out with the aim of investigating the aesthetic foundations of the good life in the Qur'an and extracting its educational implications with an emphasis on the aesthetic literacy of students and teachers of Farhangian University. The research method is fundamental from the point of view of the goal and descriptive-analytical in terms of the way of gathering information. Documentary method and extracting from Islamic and philosophical sources were used for data analysis. The findings of the research show that the principles derived from the aesthetics of good life are: the origin of beauty is absolute beauty, man is the manifestation of divine beauty and a copy of absolute beauty, beauty in the Qur'an has breadth, comprehensiveness and diversity, beauty is the goal of human perfection and a natural thing. It is in human beings, beauty in Quran is multifaceted, beauty includes object and mind, beauty is both relative and absolute. Also, the educational implications obtained from the basics are about the ultimate goal of achieving absolute beauty. The results showed that the intermediate goals are: deepening the understanding of absolute beauty, teaching the necessary skills to cultivate beauty, familiarizing with the diversity of the concept of beauty in the Qur'an, educating the aesthetic sense, educating sublime artistic taste, teaching aesthetic theoretical foundations, and cultivating critical thinking. Also, the findings in the field of educational references obtained from the basics of educational principles include: the principle of aesthetic sense education, the principle of education based on nature, the principle of unity with the Qur'an, the principle of creating a beautiful environment, the principle of diversity, the principle of balance and proportion, the principle of cultivating creativity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: aesthetic literacy, Good life, aesthetics, Quran, student teachers, University of Teacher Education | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 72 |