
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 513 |
تعداد مقالات | 4,443 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,475,864 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,499,405 |
تحلیل جایگاه و نقش نفوذ فرهنگی در رشد دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تمدنی نوروز | ||
نشریه «دانش سیاسی» | ||
مقاله 7، دوره 21، شماره 1 - شماره پیاپی 41، فروردین 1404، صفحه 139-162 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی (روابط بین الملل) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/pkn.2025.245309.3112 | ||
نویسندگان | ||
محمدصادق رحیمی* 1؛ محمدحسین محتشمی پور2؛ مهدی صادقی شاهدانی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد پیوسته علوم سیاسی، گرایش روابط بینالملل، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، جمهوری اسلامی ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد پیوسته فرهنگ و ارتباطات، گرایش مطالعات سیاستگذاری، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، جمهوری اسلامی ایران. | ||
3استاد دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، جمهوری اسلامی ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه اهمیت و جایگاه دیپلماسی اقتصادی در سیاست و اقتصاد جهانی بیشازپیش برای همه کشورها روشن شده است. ازطرفیدیگر علیرغم ظرفیتهای گسترده جمهوری اسلامی ایران در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی و بهطورکلی حوزه تمدنی نوروز که یادآور منطقه تاریخی ایران بزرگ است، حجم مبادلات و تعاملات تجاری و اقتصادی در این منطقه راهبردی در دهههای گذشته همواره بسیار پایین بوده است. نتیجه عدم توجه به استفاده از ظرفیتهای کمنظیر حوزه تمدنی نوروز برای ایران آن بوده است که علیرغم همه شباهتهای فرهنگی و هویتی هیچگاه بهرهمندی لازم در راستای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری صورت نگرفته است. در این پژوهش با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی و دیدگاه سازهانگاری بهدنبال فهم آن هستیم که چگونه میتوان از ظرفیتهای نفوذ فرهنگی ایران در حوزه تمدنی نوروز استفاده کرد که منجر به ارتقای دیپلماسی اقتصادی ایران در این منطقه شود تا بتوانیم از میان اشتراکات و تعلقات فرهنگی پلی بهسمت اشتراکات و وابستگیهای اقتصادی بزنیم. دراینراستا استفاده از ابزارهای نفوذ فرهنگی نظیر برنامههای دیپلماسی فرهنگی و عمومی بهمنظور تأثیرگذاری بر نشان (برند) ملی که حلقه واسطه و مفقوده میان نفوذ فرهنگی و دیپلماسی اقتصادی است، بسیار حائز اهمیت است. | ||
کلیدواژهها | ||
جمهوری اسلامی ایران؛ حوزه تمدنی نوروز؛ دیپلماسی اقتصادی؛ نشان (برند) ملی؛ نفوذ فرهنگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Strategies for the growth of the economic diplomacy of the Islamic Republic of Iran with an emphasis on cultural influence in the cultural sphere of Nowruz | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad sadegh Rahimi1؛ Mohammad hosein Mohtashami pour2؛ Mahdi Sadiqi shahdani3 | ||
1Master's student of International Relations, Imam Sadiq University, Tehran, I.R.Iran. | ||
2Master's student of Policy Studies of Imam Sadiq University, Tehran, I.R.Iran. | ||
3Professor of the Faculty of Islamic Studies and Economics , Imam Sadiq University, Tehran, I.R.Iran. | ||
چکیده [English] | ||
With the increasing expansion of various dimensions of diplomacy in the 21st century, the importance and position of economic diplomacy has become more clear for all countries. On the other hand, despite the vast capacities of the Islamic Republic of Iran in the cultural field of Nowruz, which is reminiscent of the historical region of Greater Iran, the volume of commercial and economic exchanges in this strategic region has always been very low in the past decades. The result of not paying attention to the use of the unique capacities of Nowruz civilization field for Iran is that despite all the cultural similarities, the necessary benefits have never been made in order to improve economic and commercial relations. In this research, using the descriptive-analytical method and the constructivist perspective, we seek to understand how the capacities of Iran's cultural influence can be used in the cultural sphere of Nowruz, which will lead to the promotion of Iran's economic diplomacy in this region, so that we can use commonalities. and cultural ties to build a bridge towards commonalities and economic dependencies. In this regard, it is very important to use tools of cultural influence such as cultural and public diplomacy programs in order to influence the national brand, which is the intermediary and missing link between cultural influence and economic diplomacy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Economic diplomacy, National brand, Cultural diplomacy, Cultural influence, Cultural sphere of Nowruz | ||
مراجع | ||
آشنا، حسامالدین و جعفری هفتخوانی، نادر(1386). دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی؛ پیوندها و اهداف. نشریه علمی دانش سیاسی، 3 (5)، 179-205.
ارغوانی پیرسلامی، فریبرز و علیپور، حسین (1400). فرصتها و چالشهای دیپلماسی اقتصادی چین در آسیای مرکزی. پژوهشنامه ایرانی سیاست بینالملل، 11(21)، 27-58.
ارغوانی، فریبرز و غلامی، محمدحسن (1397). دیپلماسی اقتصـادی ایـران در بستر قوانین برنامههای توسعه. مطالعات حقوقی، 10(2)، 1-27.
بزرگ خو، حامد؛ کیماسی، مسعود؛ اسفیدانی، محمد رحیم و ترکستانی، محمدصالح (1397). شناسایی و اولویتبندی عوامل تاثیرگذار بر برندملی ایران با رویکرد رفتار شناختی مصرفکننده. مطالعات رفتار مصرفکننده، 5(2)، 83-110.
توتونچیان، مهری و افشاراحمدی، ایرج (1398). اقتصاد مقاومتی بهمثابه یکی از مؤلفههای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم. تهران: مرکز مطالعات راهبری روابط فرهنگی ـ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، 5(11)، 33-54.
ثقفی عامری، ناصر و احدی، افسانه (1387). ایران و سیاست نگاه به شرق. تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
حاجیان، خدیجه (1394). دیپلماسی فرهنگی؛ مطالعه موردی افغانستان و تاجیکستان. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
خانی، محمدحسن(1384). دیپلماسی فرهنگی و جایگاه آن در سیاست خارجی کشورها. نشریه علمی دانش سیاسی، 1(2)، 125-148.
دامن پاک جامی، مرتضی (1397). تحول دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران: بررسی دستاوردهای چهار دهه گذشته و چالشهای پیشرو. فصلنامه سیاست خارجی، 32(4)، 91-158.
رنجکش، محمدجواد (1397). بررسی تطبیقی دیپلماسی فرهنگی ایران و ترکیه در آسیای مرکزی. دوفصلنامه سیاست و روابط بینالملل، 2(2)، 69-84.
سجادپور، سیدمحمدکاظم؛ حسینی، سیدشمسالدین و نیرآبادی، حمید (1398). طراحی مدل دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران؛ بایستهها، مؤلفهها و راهبردهای کلیدی. نشریه امنیت ملی، 9(34)، 389-425.
سیمبر، رضا و مقیمی، احمدعلی (1394). منافع ملی و شاخصهای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه سیاست جهانی، 1(4)، 7-38.
شیخ الاسلامی، محمدحسن؛ جعفری هفتخوانی، نادر؛ عربپور، امیرحسین (1402). نقش دیپلماسی اقتصادی و تجاری در ارتقای برند ملی کشورها (مطالعه موردی: چین، ترکیه و قطر). مطالعات اقتصاد سیاسی بینالملل، 6(2)، 671-702.
صادقی شاهدانی، مهدی؛ توکلی، رضا و عربپور، امیرحسین (1400). الگوی تدوین سیاستهای دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر بررسی اسناد بالادستی. سیاستهای راهبردی و کلان، 9(ویژه نامه سال 1400)، 106-130.
صالحی امیری، رضا و محمدی، سعید (1389). دیپلماسی فرهنگی. تهران: ققنوس.
صالحی، مختار (1397). دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در عصر جهانیشدن (شاخصها، چالشها و راهحلها). تهران: مؤسسه تحقیقاتی تدبیر اقتصاد.
طباطبایی، سیدعلی (1388). بایسته های دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در عصر جهانی شدن. مطالعات سیاسی، 2(5)، 125-148.
کاشیان، عبدالمحمد (1398). دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم؛ بروننگری در اقتصاد مقاومتی. آفاق امنیت، 12(43 )، 57-73.
مستوفی شربیانی، محمدمهدی و بشیر، حسن (1400). فرهنگ و مقاومت؛ مؤلفههای اثرگذار بر اجرای موفق دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان. نشریه علمی دانش سیاسی، 19(ویژهنامه مقاومت)، 266-243.
موسوی، سیدمحمدرضا و نوروزی، رحیم (1398). بررسی ابعاد فرهنگی و مذهبی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی. دوفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم، 1(9)، 343-367.
میرفخرایی، سیدحسن و فیروزمندی بندپی، مجید (1396). دیپلماسی فرهنگی ایران در آسیای مرکزی و قفقاز؛ فرصتها و چالشها. مطالعات اوراسیای مرکزی، 2(10)، 433-448.
واعضی، طیبه (1389). مناسبات راهبردی ایران و پاکستان. تهران: پژوهشگاه مطالعات راهبردی.
یوسفی کوپایی، غلامحسین؛ یزدانی، عنایتالله و امیدی، علی (1397). تبیین کاربدر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در منطقه آمریکای لاتین؛ روندها و دستاوردها. نشریه علمی دانش سیاسی، 14(28)، 165-198.
Fan, Ying (2010). Branding the nation: Towardsa better understanding. Place Branding and Public Diplomacy, 6(2), 97–103, 16 th March. Nye, Josephs (2004). Soft Power: The Means to success in politics. New York: Public. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 67 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7 |