
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 516 |
تعداد مقالات | 4,492 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,374,491 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,072,260 |
ویژگی های مربی و متربی در رویکرد تعلیم و تربیت مبتنی بر رهیافت حیات طیبه | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2025.246511.1796 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه دیمه کار* 1؛ رحمت الله مرزوقی2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
برطبق سند تحول بنیادین نقش مربی بهعنوان هدایتکننده و اسوهای امین و بصیر در فرایند تعلیموتربیت و مؤثرترین عنصر در تحقق مأموریتهای نظام تعلیموتربیت رسمی کشور، از اهمیتی بسزا برخوردار است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای مربی و متربی در رویکرد تعلیم و تربیت مبتنی بر حیات طیبه بود. مطالعه با بهره گیری از رویکرد پژوهش کیفی و با روش تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی انجام شد. در این پژوهش، متون اسلامی (قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه) و همچنین اسناد بالادستی موردتوجه بود که نمونه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. برای اعتباریابی داده های کیفی از معیار قابل قبول و معتبر بودن استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که مربی در برنامه درسی مبتنی بر رویکرد حیات طیبه تسهیلگر و هدایتگر و روشنگر فرآیند تعلیم و تربیت بوده و به عنوان عامل و الگوی اخلاقی، معنوی، فکری، علمی و رفتاری شناخته میشود. وی دارای ارتباطات استعلایی و تعالی بخش با متربیان بوده و از ویژگی محبوبیت و مقبولیت برخوردار است. مربی کارگزار فکور و اندیشه ورز سعی در ارتقای صفات حرفه ای خود دارد. از سوی دیگر متربی به عنوان یادگیرنده فعال و اخلاق مدار دارای نیروی اختیار و مسئولیت پذیر در فرآیند تربیت شناخته میشود. نتایج پژوهش بر ایجاد یک دیدگاه جامع و مبتنی بر حیات طیبه در خصوص ویژگیهای مربی و متربی با توجه به نقش الگویی پیامبران و امامان، در شکلدهی شخصیت و رفتار انسانها تاکید دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مربی؛ متربی؛ برنامه درسی؛ حیات طیبه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring the Characteristics of the Teacher and Learner in the Approach of Education Based on of Hayat Tayyebah | ||
نویسندگان [English] | ||
farzane deimehkar haghighi1؛ rahmat marzoghi2 | ||
1education, education and psychology faculty, shiraz university, Shiraz, Iran | ||
2shiraz university | ||
چکیده [English] | ||
According to the Fundamental Transformation Document, the role of the educator as a guide, a trustworthy and insightful exemplar in the process of education and upbringing, and the most influential element in realizing the missions of the country’s formal education system, holds significant importance. The purpose of the present study was to investigate the characteristics of the educator and the learner within the framework of an education and upbringing approach based on Hayat Tayyibah (Pure Life). The study was conducted using a qualitative research approach, employing an inductive qualitative content analysis method. In this research, Islamic texts (the Quran, Nahj al-Balaghah, and Sahifa Sajjadieh) as well as upstream policy documents were considered, with the sample selected through purposive sampling. To ensure the validity of the qualitative data, the criteria of acceptability and credibility were utilized. The findings of the study revealed that, in the curriculum based on the Hayat Tayyibah approach, the educator serves as a facilitator, guide, and illuminator of the education and upbringing process, recognized as a moral, spiritual, intellectual, scientific, and behavioral model and agent. The educator fosters transcendent and uplifting relationships with learners and is characterized by popularity and acceptability. As a reflective and thoughtful practitioner, the educator strives to enhance their professional qualities. On the other hand, the learner, as an active and ethically oriented individual, is identified as possessing agency and responsibility within the upbringing process. The research results emphasize the development of a comprehensive perspective rooted in Hayat Tayyibah regarding the characteristics of the educator and the learner, highlighting the exemplary role of prophets and imams in shaping human personality and behavior. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
teacher, student, curriculum, Hayat Tayyaba | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 207 |