
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 516 |
تعداد مقالات | 4,492 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,374,988 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,072,754 |
بررسی انتقادات استاد فیاضی به براهین ابن سینا در استحالۀ تناسخ مُلکی | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2025.247419.1710 | ||
نویسندگان | ||
محمود صیدی* 1؛ کوکب دارابی2 | ||
1دانشیار دانشگاه شاهد | ||
2استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
در طول تاریخ فلسفه، تناسخ ارواح یکی از نظریاتی است که جهت تبیین پاداش یا عقاب افعال و میل به جاودانگی انسانها مطرح شده است. بر اساس این نظریه، پس از مرگ، روح انسان به بدن حیوان یا انسان دیگری تعلق میگیرد که این تعلق به جهت سازگاری و تناسب میان روح و بدن در اخلاق و ملکات کسب شده میباشد. ابنسینا یکی از فیلسوفانی است که به بررسی و نقد نظریه تناسخ ارواح میپردازد. ایشان ادعای تعلق نفس انسانی به بدن حیوان یا انسان دیگر را با اقامه دو برهان ابطال مینماید . از دیدگاه ابن سینا در فرض تناسخ، لازم میآید دو نفس ناطقه به یک بدن تعلق یابد. همچنین در این فرض به دلیل نبود بدن جسمانی، لازم میآید نفس از انجام افعال باز بماند، که هر دو لازمه محال میباشند. استاد فیاضی نسبت به این براهین انتقاداتی را وارد نموده که به نظر نگارندگان با بررسی و دقت در مبانی فلسفی شیخ الرئیس میتوان همچنان از دیدگاه ایشان دفاع نمود و به اشکالات استاد فیاضی پاسخ داد. کلیدواژگان: ابن سینا، تناسخ، نفس ناطقه، بدن، فیاضی. کلیدواژگان: ابن سینا، تناسخ، نفس ناطقه، بدن، فیاضی. کلیدواژگان: ابن سینا، تناسخ، نفس ناطقه، بدن، فیاضی.کلیدواژگان: ابن سینا، تناسخ، نفس ناطقه، بدن، فیاضی. | ||
کلیدواژهها | ||
ابن سینا؛ تناسخ؛ نفس ناطقه؛ بدن؛ فیاضی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A study of Professor Fayyazi's criticisms of Ibn Sina's arguments in the transformation of the reincarnation of the Mulki | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmud Saidi1؛ Kukab Darabi2 | ||
1Associate professor of shahed university department of ìslamic philosophy and wisdomUnivesity of shahed | ||
2Assistant Professor, Department of Philosophy and Islamic Theology, University of Mazandaran | ||
چکیده [English] | ||
Throughout the history of philosophy, reincarnation is one of the theories that has been proposed to explain the reward or punishment of actions and the desire for immortality of humans. According to this theory, after death, the human soul belongs to the body of another animal or human, which is acquired due to the compatibility and proportion between the soul and the body in ethics and properties. Avicenna is one of the philosophers who examines and criticizes the theory of reincarnation. He refutes the claim that the human soul belongs to the body of another animal or human by presenting two arguments. From Avicenna's point of view, in the hypothesis of reincarnation, it is necessary for two rational souls to belong to one body. Also, in this hypothesis, due to the absence of a physical body, it is necessary for the soul to refrain from performing actions, both of which are impossible requirements. Professor Fayyazi has criticized these arguments, and in the authors' opinion, by carefully examining the philosophical foundations of Sheikh al-Raees, one can continue to defend his views and respond to Professor Fayyazi's objections. Keywords: Ibn Sina, reincarnation, speaking soul, body, Fayazi. Keywords: Ibn Sina, reincarnation, speaking soul, body, Fayazi.Keywords: Ibn Sina, reincarnation, speaking soul, body, Fayazi. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ibn Sina, reincarnation, speaking soul, body, Fayazi | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 63 |